Schoolbaan

gymnasium, atheneum, havo, mavo, vmbo-k, vmbo-b en LWOO

 

staand engels mavo

Aan het woord: Lieke de Jong (L)

‘Ik kies nooit voor de makkelijkste weg’

“Ik heb vorig jaar in 3 mavo al eindexamen Engels gedaan. Ik had een voorsprong, omdat ik eerst op een tweetalige school zat. Verder houd ik van talen, ik pik het makkelijk op. Ik hoef dus nu in mijn eindexamenjaar geen Engelse lessen te volgen. Daarom heb ik voor Frans als extra vak gekozen. Aan het eind van de tweede klas twijfelde ik tussen Duits en Frans. Ik heb voor Duits gekozen. Maar ik heb het Frans altijd gemist. Daarom sta ik dit jaar voor een nieuwe uitdaging: de stof uit het derde klas inhalen plus zorgen dat ik voor Frans straks op mijn eindexamen een voldoende haal. Ik word goed door mijn docent geholpen, volg individuele lessen en ik heb in de zomervakantie al met mijn neus in de boeken gezeten. Bovendien heb ik van mijn docent een website met Franse filmpjes gekregen. Daar kijk ik regelmatig op. Ik weet dat het best lastig wordt, maar ik ben nu eenmaal iemand die niet voor de makkelijkste weg kiest.”

Aan het woord: Anushka Sunda (R)

‘Het wordt een spannend jaar’

Ik heb veel familie in Engeland wonen, spreken en schrijven in het Engels, het is voor mij vrij vanzelfsprekend. Daarom deed ik vorig jaar aan het eind van de derde klas mavo al eindexamen Engels. Nu volg ik in de vierde klas Engels op 4 havo niveau. Mijn voornaamste doel is het halen van het Cambridge Certificaat dat door de universiteit van Cambridge wordt uitgegeven. Die certificaten geven vaak vrijstellingen van toelatingsexamens op veel opleidingen. Als het te hoog gegrepen blijkt, wil ik op 4 havo niveau slagen. De kans is groot dat ik naar de havo doorstroom, dat zou dus mooi meegenomen zijn. Ik zit apart, omdat ik anders les krijg. Alleen zitten is een beetje saai, maar het levert natuurlijk wel wat extra’s op. Ik word 1 op 1 begeleid, ik volg de lessen individueel, de opdrachten maak ik in de werkboeken. De andere leerlingen vinden mij zeker geen nerd. Toen ik vorig jaar voor mijn eindexamen Engels slaagde, waren mijn klasgenoten blij voor me. En zelfs een beetje trots! Het wordt in elk geval een spannend jaar.”

 

Individuele leertrajecten

Gedurende de brugperiode komen we er samen met u en uw kind achter waar het talent van uw kind ligt. Iedere leerling heeft vakken die hem of haar makkelijker afgaan dan de andere vakken.

Als aan het einde van klas 2 blijkt dat uw kind naar mavo 3 gaat en het heeft bijzondere aanleg voor een vak, dan is het mogelijk in dit vak versneld eindexamen te doen. Concreet betekent dit dat uw kind de mogelijkheid krijgt om aan het einde van het derde leerjaar al eindexamen te doen in dit vak. DIt geeft ruimte in het vierde leerjaar. Die ruimte in leerjaar 4 kan op verschillende manieren worden ingevuld. Er kan bijvoorbeeld worden gekozen voor een verdere verdieping van het vak dat al is afgesloten. Er kan ook worden gekozen voor het besteden van de extra tijd aan de overige vakken.

Naast goede cijfers voor een vak, vragen we ook een behoorlijke mate van zelfstandigheid en discipline. Er zal naast de contacturen met de klas ook op andere momenten zelfstandig aan de stof gewerkt moeten worden.

Het eventueel volgen van zo'n individueel traject wordt altijd afgesproken in een gesprek waarbij de vakdocent, teamleider, ouder en leerling aanwezig zijn.

 

dsc8431.jpg